Waarom ga ik bloggen? Ik stond hier eerder nogal sceptisch tegenover. Het riep twitter-achtige associaties bij mij op. Is het niet vooral een schreeuw om aandacht? Compensatiegedrag? Zit iemand wel op mijn blogs te wachten?
Maar ik begrijp inmiddels dat het ook reclame voor mezelf kan zijn. Reclame die een zzp-er in crisistijd goed kan gebruiken. Waar ik vorig jaar nog trots verkondigde dat de opdrachten vanzelf naar me toe kwamen, moet ik nu toegeven dat wat extra acquisitie-inspanning noodzakelijk is.
Als architect en stedenbouwkundige ben ik namelijk afhankelijk van bouwactiviteiten: uitgerekend de branche die het hardst door de crisis is getroffen.. Ik moet dus nu laten zien dat míjn kwaliteiten groter zijn; ik moet nu om aandacht schreeuwen: bloggen dus!
Ik houd mijzelf daarom maar voor dat bloggen een weinig opdringerige en daarom beschaafde vorm van aandacht vragen is. Bovendien vind ik schrijven leuk als er een duidelijk doel is. En dat is niet alleen acquisitie. Het is ook een goede manier om mijn gedachten te ordenen en te verwoorden. Leuk om later nog eens terug te lezen. Het is dus tegelijkertijd een log, een dagboek én een overzicht voor mijzelf en mijn nageslacht. Ik stel mij dus voor dat ik met mijn blogs tot in lengte van dagen een trouw lezerspubliek aan mij ga binden en dat de opdrachten blijven binnenstromen!
Maar voor ik online ga wil ik mijzelf eerst de basisbeginselen eigen maken. Tijd voor een powerworkshop bloggen bij Kiezel Communicatie dus! Want net als voor mijn diensten moet voor mijn blogs gelden: ik wens u veel kwaliteit!